Franse Soroptimisten congres over alfabetisering bij UNESCO

Franse Soroptimisten congres over alfabetisering bij UNESCO

    11 september organiseerde de Union Française du Soroptimist International, naar aanleiding van wereldalfabetiseringsdag (8 september)  in samenwerking met UNESCO een conferentie om inzicht te krijgen in de verschillende alfabetiseringsprojecten die op dit moment gaande zijn en op de reële impact ervan ook op de economische ontwikkeling van een regio. 

    8 september Wereldalfabetiseringsdag
    Mariet Verhoef-Cohen besluit Unesco-conferentie in Parijs georganiseerd door de
    l’Union Française du Soroptimist International

    Child reading.jpg

     

    In 1965 riep UNESCO 8 september uit tot Wereldalfabetiseringsdag ('International Literacy Day') om mensen bewust te maken van de omvang en de gevolgen van laaggeletterdheid.

    Dit jaar was het thema 'gezondheid en alfabetisering'. Daarmee wordt de nadruk gelegd op de cruciale rol die alfabetisering speelt bij het bevorderen van betere gezondheidsomstandigheden. 11 september organiseerde de Union Française du Soroptimist International samen met andere serviceclubs en NGO’s in samenwerking met UNESCO een conferentie om inzicht te krijgen in de verschillende alfabetiseringsprojecten die op dit moment gaande zijn en op de reële impact ervan ook op de economische ontwikkeling van een regio.

    In haar afsluitende speech benadrukte de SI President nog eens het belang van alfabetisering en het verband tussen scholing, gendergelijkheid en de beschikbaarheid van schoon water. Zij ging daarbij ook nader in op de inspanningen die Soroptimisten wereldwijd zich getroosten om scholing te bevorderen door onze focus op met name 3 van de Sustainable Development Goals zoals geformuleerd door de Verenigde Naties, namelijk SDG 4 - Onderwijs, SDG 5 – gendergelijkheid en SDG 6 – Schoon water en sanitatie. Twee projecten konden als voorbeeld dienen:

    • het zo succesvol afgesloten project Syria ‘Back to School’ in samenwerking met UNICEF waarvoor meer dan € 500.000,- werd opgehaald. Zo kwamen klaslokalen, leermateriaal en leraren ter beschikking voor de honderden Syrische kinderen in Turkse vluchtelingenkampen.
    • Het  project My Book Buddy dat leesboeken en een simpel bibliotheeksysteem beschikbaar maakt op scholen waar dit tot nu toe ontbreekt.

    Dit soort projecten zijn inspirerend, maar als men beseft dat er alleen al in Europa zo’n 55 miljoen volwassenen zijn die niet of niet voldoende kunnen lezen en schrijven, dan weet je dat er nog heel veel te doen is.