Cookie melding

Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Nederland kampioen met spetterende Orange the World campagne!

  • door srp
  • 10 december 2019

    Meer dan 200 iconische objecten oranje op de dag voor uitbanning van geweld tegen vrouwen en meisjes. Met een explosie van creativiteit om het publiek duidelijk te maken waarom.

    Campagne Orange the World een groot succes

    Vanaf het moment dat het op 25 november jl. donker werd kleurden ruim 200 gemeente- en provinciehuizen, torens, kerken, bruggen, pleinen, historische gebouwen, musea, fonteinen, molens en kunstwerken oranje. Ook particuliere bezittingen waren van de partij met als mooie voorbeelden, Paleis Soestdijk (voor het eerst), de Euromast en het Evoluon. UNWomen meldde trots aan haar headquarters dat niet de Sfinx in Egypte, maar een Dolmen (Hunebed) in Borger-Odoorn het oudste oranje uitgelichte object ter wereld was.

    Het lijstje met gemeenten die meededen groeide in de dagen voor de 25ste gestaag. Mede dankzij de niet aflatende inzet en overtuigingskracht van Soroptimisten is het voorzichtige doel “verdubbeling van het aantal gemeenten t.o.v. 2018 en in elke provincie minimaal één gemeente” ruimschoots gehaald, nee ver overtroffen. Het werden uiteindelijk ruim 140 gemeenten en 8 provincies. En dat is alleen nog maar Nederland. Overal ter wereld kleurden monumenten en overheidsgebouwen oranje en waren Soroptimisten actief. Kijk op de actiepagina.

    fa35ffee-f522-4d46-9e00-094fca03ea9a.JPG

    Ook aan de oproep om als club, al dan niet samen met de gemeente en soms met een regionale Zonta club,  een bijdrage te leveren aan het verduidelijken van de betekenis van deze Oranje schreeuw om aandacht, is ruimschoots gehoor gegeven.  Organisatiekracht en creativiteit werden ingezet voor zeer diverse activiteiten. Twee levende (oranje) standbeelden luisterden de nationale aftrap in Utrecht op. Staddichters gingen aan de slag, koren lieten hun stemmen horen, toneelstukken werden opgevoerd, symposia, lezingen, debatten en speciale kerkdiensten georganiseerd, informatiekramen bemenst, gesprekken op straat werden aangegaan …. en het lijstje is nog lang niet compleet. Vier Soroptimisten wisten een plekje op de tribune van DWDD te veroveren en waren vol in beeld met hun oranje kledingstukken. De beloning was een foto met Mathijs van Nieuwkerk en Floortje Dessing, beide met een oranje sjaal. De foto is breed verspreid.
    Een aantal clubs hebben de periode ook aangegrepen om actie te voeren voor het Orange Trust Fund van UNWomen of een ander doel, zoals Bridge2Hope.

    En het werkte echt aanstekelijk. Niet in de laatste plaats door alle social media activiteiten van clubs, leden en onze SMS groep. Op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn werden prachtige foto’s en statements geplaatst en volop gedeeld. Het bereik groeide zichtbaar. Bij Pauw zaten een aantal invloedrijke dames aan tafel met oranje kleding en de pin van het Orange Trust Fund. Er was geen ruimte voor uitleg over de kleurkeuze kennelijk, maar politiek werd de campagne ook opgepikt. De tweede kamer nam op 2 december een motie aan die de regering oproept een genderspecifiek onderzoek te doen naar het verband tussen financiële afhankelijkheid, partnergeweld en eer-gerelateerd geweld. Met als doel onder meer een verbeterde aanpak.

    Op 10 december ronden we de campagne af met een aantal mooie door clubs georganiseerde bijeenkomsten. We kijken terug op een periode waarin we als Soroptimisten hebben laten zien hoeveel aandacht we kunnen mobiliseren, hoe ons netwerk tot grootse dingen kan leiden. Het smaakt naar meer, wellicht met andere accenten. Het de werkgroep SMS en het programmateam (= regiocoordinatoren + programma coördinator) gaan aan de slag met de evaluatie en ideeën voor volgend jaar. Wil je input leveren? Dat kan met een mail naar programmacoordinator@soroptimist.nl